sylver

Przygodę z fotografią, a w zasadzie z tzw. "cyfrową fotografią" rozpocząłem dość późno, bo w 2004 roku. Po prostu zainteresowały mnie coraz bardziej popularne - aparaty cyfrowe. Szybko z małego kompaktu przesiadłem się na już bardziej zaawansowany Fuji S7000. Sprzęt ten wymagał zapoznania się z technicznymi aspektami dotyczącymi fotografowania. Przy okazji poszerzałem ogólną wiedzę nt. fotografii. I ... polubiłem Ją. Następnie przyszedł czas na pierwszą lustrzankę - sony alpha 100. W lipcu 2010 zmieniłem system na Nikona.

sylwer@wp.pl

Zapraszam na facebooka: www

1. Góry Stołowe - Szczeliniec Wielki
    03.10.2016

Ostatniego dnia pobytu w Karłowie weszliśmy na najwyższy szczyt (919 m n.p.m.) w Górach Stołowych czyli na Szczeliniec Wielki

2. Góry Stołowe - Skalne Grzyby
    02.10.2016

Drugi dzień pobytu w Górach Stołowych postanowiliśmy spędzić "poszukując skalnych grzybów". Skalne Grzyby nie są kompleksem usytuowanym w jednym miejscu, są rozrzucone na długości ok. 2,5 km przy różnych drogach i ścieżkach leśnych. Mają one bardzo różne kształty, od których pochodzą ich nazwy jak np. Prawdziwek, Borowik, Rogacz , Piętrowe Grzyby, Adam i Ewa i wiele innych. Spacerując pośród tych formacji skalnych dotarliśmy do rozdroża, przy którym znajdował się szlak (bardzo stromy) prowadzący na Pielgrzyma, na którym znajduje się punkt widokowy (panorama na ostatnim zdjęciu). Następnie niebieskim szlakiem udaliśmy się w kierunku Radkowskich Skał. Szlak prowadzący w ich kierunku jak dla nas okazał się dość trudny - wąska ścieżka pnąca się raz stromo w górę, a następnie w dół i tak przez ok. 2 km, gdzie po lewo znajdowały się wysokie baszty (Słoneczne Skały) a po prawo strome zbocze. Także adrenalina nam się dość mocno podniosła i naprawdę momentami trzeba było bardzo dobrze asekurować nasze córki (5 i 12 lat). Po dotarciu na Redkowskie Skały, z których rozciągał się piękny widok na okolicę udaliśmy się w kierunku parkingu. Tego dnia pokonaliśmy ok 10 km.

3. Góry Stołowe - Błędne Skały
    01.10.2016

Zdjęcia z pierwszego dnia pobytu w Górach Stołowych - kierunek Błędne Skały.

Pierwszy weekend października spędziłem rodzinnie w Górach Stołowych. Pierwszego dnia wybraliśmy się szlakiem prowadzącym z Karłowa w kierunku Błędnych Skał. Po drodze skręciliśmy obejrzeć Fort Karola - murowany łuk, obok niego znajdował się punkt widokowy, z którego rozciągał się wspaniały widok na okolicę. Dalej szliśmy bardzo malowniczym i co chwila się zmieniającym szlakiem (pośród drzew, krzaków, olbrzymich głazów, skał, po drewnianych kładkach). Błędne Skały zwiedzaliśmy przez około godzinę, ale wrażenia niesamowite. Czasem nie łatwo było się przecisnąć pośród wąskich szczelin. Wiele tam znajdujących skał ma swoje nazwy jak np. "Okręt", "Skalne Siodło", "Kurza Stopka". Powrót innym szlakiem prowadzącym do miejscowości Pod Ostrą Górą i dalej do schroniska w Pasterce. Trasa liczyła ok. 15 km.

4. "Święte Roztocze"
    29.05-01.06.2015

Na Roztoczu wyjątkowo dużo znajduje się obiektów sakralnych, szczególnie kapliczek - gdzie nawet w jednym miejscu może być ich kilka.
    Zaczynamy od Zwierzyńca i kościółka pw. św. Jana Nepomucena położonego na wyspie stawu Kościelnego oraz kilku kapliczek i krzyży w pobliżu oraz pomnika szarańczy, który jest jedynym takim obiektem na świecie. Następnie kościółek w Sochach wraz z cmentarzem mieszkańców Soch zamordowanych przez hitlerowskich okupantów podczas pacyfikacji wsi. Dalej Górecko Kościelne, w którym znajduje się: modrzewiowy kościół pw. św. Stanisława Biskupa wraz z przykościelnym cmentarzem, dębowa aleja, wzdłuż której znajdują się drewniane stacje drogi krzyżowej oraz liczne kapliczki (często poukrywane w dziuplach, czy zaroślach) oraz drewniana kaplica z obrazem św. Stanisława, zwana "pod dębami", a na końcu alei wzniesiono kapliczkę "na wodzie". Z każdym obiektem związana jest ciekawa historia, z którą warto się zapoznać zwiedzając te miejsca.
    Prezentując na fotografiach te miejsca celowo zrezygnowałem z koloru, tak by zachęcić do ich osobistego odwiedzenia i przekonania się jak ładne i kolorowe jest Roztocze.

5. Szlak szumów na Roztoczu
    30.05.2015

Szumy - to małe wodospady na roztoczańskich rzekach.
    W pierwszej części zdjęcia z fragmentu szlaku wzdłuż rzeki Sopot, który przebiega przez rezerwat "Czartowe Pole" ("jeno czarci tam hasali"). Znajdują się też tam ruiny murowanej papierni, wzniesionej niegdyś bezpośrednio na brzegu rzeki, która należała do największych zakładów w Królestwie Polskim. W drugiej części z fragmentu szlaku wzdłuż rzeki Tanwi, gdzie na pewnym odcinku na ciągnącej się na przestrzeni 400 m napotyka się aż 24 progi.

6. Spała i okolica
    16.07.2015

Jednodniowa rodzinna wycieczka do niedalekiej Spały i jej okolicy.
    Zwiedzanie zaczęliśmy od drewnianego kościółka, który został wzniesiony jako Kaplica Prezydencka pod wezwaniem Matki Boskiej Królowej Korony Polski w 1923 r. Następnie spacer do naturalnej wielkości posągu żubra i Pomnika Pamięci poświęconego walce i męczeństwu leśników i drzewiarzy polskich w okresie II wojny światowej. Ruszając w dalszą podróż samochodem zahaczyliśmy o położony w przydrożnym lesie "Grób" hrabiny Marii Wielopolskiej. Ciekawym obiektem okazał się schron kolejowy w Konewce (o historii tego miejsca można poczytać na: www) Kolejnym punktem wycieczki była miejscowość Inowłódz, a tam kolejne atrakcje: ruiny zamku Kazimierza Wielkiego, w podziemiach którego można było obejrzeć wystawę regionalnych wycinanek pana Aleksandra Dutkiewicza oraz kolekcję lalek z teatru Arlekin oraz wzniesiony na wzgórzu - Kościół św. Idziego. W Tomaszowie Mazowieckim przespacerowaliśmy się wzdłuż Pilicy po rezerwacie przyrody "Niebieskie Źródła" (www) oraz zwiedziliśmy „Groty Nagórzyckie” (www). Wracając do domu zatrzymaliśmy się jeszcze na chwilę przy Sanktuarium p.w. św. Anny w Smardzewicach.

7. Wycieczka - zima 2014
    28-31.01.2014

Zdjęcia wykonane podczas rekreacyjnjnej wycieczki na południe Polski, a na nich m.in. Ruiny zamku w Czorsztynie / Zamek w Niedzicy / Kościół w Dębnie / Sanktuarium w Ludźmierzu i na Krzepówkach / Kopalnia Soli w Bochni.

8. Wilczy Szaniec i okolica
    04.07.2013

Polowa Kwatera Heinricha Himmlera w Pozezdrzu / Śluzy na Kanale Mazurskim Leśniewo Dolne i Górne / Kwatera Naczelnego Dowództwa Wojsk Lądowych (OKH) "Mauerwald" w Mamerkach / WILCZY SZANIEC - WOLFSCHANZE - Kwatera Hitlera w Gierłoży

9. Chemitex
    The Fragile [Chemitex]
    02.2012

Pozostałości po Chodakowskich Zakładach Włókien Chemicznych w Sochaczewie.

10. Parowozownia w Skierniewicach
    04.05.2013

Zdjęcia wykonane podczas pleneru fotograficznego „Historia w żelazie zaklęta”. Kilka z tych zdjęć można było też obejrzeć w wystawie pokonkursowej w skierniewickiej parowozowni.

11. Twierdza Boyen
    Twierdza Boyen
    04.07.2013

Historia twierdzy: www

12. Mikołajki
    07.2013

Zdjecia z kilkudniowego pobytu na Mazurach.

13. Skansen w Maurzycach zimą
    25.01.2013

Skansen wsi łowickiej w aurze zimowej. Część fotografii została też zaprezentowana na wystewie pt. "Zima w łowickim" w EV34.

14. Zamek w Rabsztynie i w Smoleniu

19. Ojców i okolica
    Ojców i okolica
    30.05-03.06.2012

"W odległości dwóch mil od Krakowa,w północnej stronie, leżą wdzięczne Ojcowa, Grodziska i Pieskowej Skały okolice, słusznie Szwajcaryja polską zwane. Natura w cudach niewyczerpana, miejscom tym hojnie udziliła piękności, którymi słynie kraina Helwetów;(...) doliny te choćby sto razy widziane, z nowym się coraz ogląda wdziękiem".

Ambroży Grabowski, Kraków i jego okolice, 1866

20. Walewice
    Walewice
    2011-2012

Zdjęcia z porannego pleneru z chłopakami z Foto Kutno + trochę fotek z "szuflady", przedstawiające pałac i park w Walewicach.

21. Cmentarz żydowski w Łodzi
    Cmentarz Żydowski w Łodzi
    30.03.2012

Pomysł sfotografowania Cmentarza Żydowskiego w Łodzi zrodził się w trakcie naszej podroży na XV Targi Sprzętu Fotograficznego, Filmowego i Video 2012. Stwierdziliśmy wówczas, że będziemy na miejscu na długo przed czasem otwarcia targów. Postanowiliśmy więc, aby czas oczekiwania umilić sobie krótkim plenerem fotograficznym. Wybór padł na Cmentarz Żydowski w Łodzi, o którym już nie raz rozmawialiśmy i który był w planach naszego fotograficznego zainteresowania. Odnalezienie bramy głównej cmentarza wcale nie było łatwe. W końcu jednak udało się. Na miejscu zgodnie stwierdziliśmy, że warto było. Wstęp co prawda kosztował nas 6 zł od osoby, ale gdyby cena była podwójna - do czego nie namawiamy :), i tak nie pokrywałaby ona w pełni doznań jakie czekają dla zwykłego śmiertelnika - fotografa. Najwspanialszym obiektem cmentarza jest oczywiście monumentalny grobowiec fabrykanta Izraela Poznańskiego. Jednak gdy się dobrze rozejrzymy odnajdziemy szereg ciekawych pochowków. Wielkie wrażenie wywarły na nas groby pokryte w całości roślinnością. I tylko zniszczenie tych naturalnych okryć umożliwiłoby nam identyfikacje pochowków. Klimat mroczny tajemniczy, zmuszający do zastanowienia się nad przemijaniem siebie i innych. Szczerze polecamy to miejsce. [tekst: Jack]

22. Kapliczki i krzyże
    Kapliczki i krzyże przydrożne powiatu łowickiego
    2007-2012

i tylko ludzie
    nie poznali,
    że stoisz obok

Słowa wiersza Ewy Tomczak w pełni oddają sens i cel wykonania tych zdjęć, zamieszczonych w tej galerii. Często nie dostrzegamy piękna przydrożnych kapliczek i krzyży, pędząc w swoich blaszanych pojazdach XXI wieku. A tak naprawdę wystarczy na chwilę zatrzymać się, by poznać ich tajemnicę. Spojrzeć w oczy naszych polskich „Światowidów”. Rycerzy stojących na straży naszych dróg, miedz, pól, skwerów oraz dawnych traktów. Każda ma swoją historię i tylko od nas samych zależy, czy będziemy potrafili ją usłyszeć. Czy ukarzą nam się wydarzenia i ludzie, których dziś już nie ma, a którzy z wielką wiarą stawiali naszych „strażników”. Stań na chwilę i usłysz moc majowych modlitw. Tradycję naszych przodków. [tekst: Jack]

Łowickie kapliczki w obiektywie Jacka: www

23. Skierniewickie kirkuty
    Skierniewickie kirkuty
    27.01.2012

Info o cmentarzach www

24. Nieborów
    W salach nieborowskiego pałacu
    30.10.2011
    22.06.2011

Tym razem nieborowski pałac od środka.
    O poszczególnych pomieszczeniach pałacu można przeczytać na stronie muzeum: www

25. Zapady
    Malownicze Zapady
    25.07.2011

W urokliwej podskierniewickiej wsi znalazłem się podczas udziału w warsztatach z czarno-białej fotografii analogowej, ale nie mogłem się oprzeć by nie zabrać z stamtąd kilka kolorowych kadrów.

26. Skansen
    Skansen Wsi Łowickiej w Maurzycach
    22.06.2011

Skansen po raz drugi - tym razem więcej zdjęć z wnętrz budynków.

27. Arkadia
    Jesienne impresje - Park w Arkadii
    27.10.2011
    [YouTube]

28. Tum
    Góra św. Małgorzaty
    Tum / Góra Św. Małgorzaty
    17.07.2011

Przyjeżdżając do Łęczycy obowiązkowo trzeba odwiedzić Archikolegiatę w Tumie, a warto także zahaczyć o Klasztor na Górze Świętej Małgorzaty.
    info: www

29. Zamek w Łęczycy
    Łęczyca
    W mieście Boruty
    17.07.2011

W podziemiach pilnujący skarbu, na dziedzicu pod postacią sowy, na łąkach i polach jako psotny duch. Zawadiaka, pijak i kobieciarz.... Boruta- zwany łęczyckim diabłem. W rzeczyswistosci szlachcic o nadzwyczajnej sile i silnym charakterze, które sprawiły, że nadano mu przydomek Diabła. Jak głoszą legendy w nagrodę za uratowanie życia król Kazimierz Wielki podarował mu zamek na łęczyckich ziemiach. Do dziś dzień króluje tam i stanowi nieodzowny element łęczyckiej tradycji.

Zdjęcia ze zwiedzania zamku, ze spaceru po centrum miasteczka (ratusz, kościół farny św. Andrzeja Apostoła, Kościół p.w. Niepokalanego Poczęcia NMP) oraz z cmentarza rzymsko-katolickigo przy ulicy Kaliskiej.
    info o zamku: www

30. Muzeum Ludowe Rodziny Brzozowskich
    Muzeum Ludowe Rodziny Brzozowskich
    24.04.2009

Zapraszam do realnego odwiedzenia tego kolorowego miejsca, gdyż na zdjęciach to tylko malutka część ekspozycji. Poza tym trzeba zobaczyć figurki w ruchu. Strona muzeum: www
    Zdjęcia zrobione 2 lata temu. Podziękowania dla Pana Wojciecha.

31. Guzow
    A Passage in Time
    06.01.2011
    [YouTube]

Na zdjęciach zrujnowany Pałac w Guzowie.
    info:www

33. Kazimierz Dolny
    Kazimierz Dolny
    09.08.2010

Kazmierz Dolny nad Wisłą w kwadratowym kadrze.

34. 7
    7 [Zamek w Oporowie]
    29.08.2010

Dawno dawno temu za 7 górami i 7 lasami...
    Rodzinna galeryjka z fotkami prosto z D90 z wycieczki do Oporowa i z okazji 7 rocznicy...

35. DM LIVE
    Śnieżna arkadyjska kraina
    05.02.2010

Na zdjęciach głównie architektura Parku w Arkadii i Pałac w Nieborowie wraz z towarzyszącymi mu budynkami w zimowej scenerii.

36. STRANGE Łowicz 2
    STRANGE 1.5
    2007-2009

STRANGE TWO to kontynuacja pokazywania Łowicza trochę inaczej… Na większości zdjęć znajdują się już ruiny budynków, które kiedyś pewnie „tętniły życiem” – choć w przypadku kompleksu budynków po zakładach masarskich można się nad tym zastanawiać. :) Wśród pokazanych budynków jest wieża ciśnień przy dworcu głównym, która została zburzona pod koniec 2008 r. Do tematyki „PKP” należy jeszcze parowozownia, kolejna wieża ciśnień i trochę metalu i betonu z łowickiego Przedmieścia. Są i budynki drewniane np. „alkierzówka” czy cegielnia. Ciekawym miejscem jest tzw. „czerwona góra” która podobnież niedługo ma zniknąć. Inne „perełki” to baszta, brama prymasowska, dawny kościół poewangelicki, dawny klasztor podominikański.

37. Ogród półcieni
    Ogród półcieni
    9 lipiec 2009

Dwa skierniewickie cmentarze. Pirwszy to wielowyznaniowy cmentarz zwany „Strzelbą”, który przyjmował w okresie międzywojennym samobójców, ludzi zmarłych w przytułkach i domach starców, których umieszczano we wspólnych mogiłach. Na tym cmentarzu zostali pochowani także żołnierze radzieccy, którzy w styczniu 1945 roku wyzwalali miasto i okolice. Drugi to znajdujący się obok cmentarz komunalny, który utworzony został około 1967 roku. Znajduje się na nim kilkanaście grobów z lat 1967-1980.
    W tle www

38. EC1
    EC1
    10 maj 2009

Najstarsza łódzka elektrownia EC 1 powstała w 1907 roku i służyła mieszkańcom miasta aż do roku 2001. Dziś nieczynna i na co dzień niedostępna dla zwiedzających, ma wkrótce przekształcić się w istotny element Nowego Centrum Miasta.

39. Skansen Wsi Łowickiej w Maurzycach
    Skansen Wsi Łowickiej w Maurzycach
    24 kwiecień 2009

Wyjątkowe to miejsce i godne odwiedzenia z aparatem. Od końca l. 70. gromadzone tam są zabytki (głównie drewniane) architektury z terenu dawnego Księstwa Łowickiego. Obecnie w skansenie możemy podziwiać i utrwalać aparatem blisko 40 obiektów, które zlokalizowane są według planu zakładającego ukazanie dwóch układów przestrzennych: tzw. starej wsi występującej do poł. XIX w., o kształcie zbliżonym do owalnicy z centralnym placem wioskowym oraz nowej wsi - ulicówki, powszechnej w II poł. XIX w. Zapraszamy w podróż do przeszłości. [tekst: jack]
    Więcej na temat skansenu możecie znaleźć na: www

40. Strange Łowicz
    Strange Łowicz
    13 grudzień 2008

Kolejny wspólny plener z Jack'iem, choć był planowany okazał się bardzo spontaniczny. To z racji tego, że mieliśmy fotografować zupełnie "coś innego", ale z przyczyn od nas niezależnych musieliśmy zmienić plan. Choć pogoda nie była rewelacyjna postanowiliśmy poszwendać się po centrum Łowicza. Galeria pokazuje kontrastowość (choć nie ma tu pięknych znanych ujęć) naszego miasta, także i kolory na zdjęciach są kontrastowe.

41. Parowozownia
    Ze skierniewickiej "szopy"
    16 listopad 2008

"Szopą" zwano w czasach funkcjonowana parowozownię w Skierniewicach. Obecnie obiekt jest wpisany do rejestru zabytków. Więcej o parowozowni na: www

42. Jesienne fascynacje w Arkadii
    Jesienne fascynacje w Arkadii
    26 październik i 11 listopad 2008

Niedaleko Łowicza jest miejsce, gdzie czas się zatrzymał i zapisał w kamieniu. To Arkadia romantyczno sentymentalny park założony w 1778 roku przez Helenę Radziwiłłową z Przeździeckich, żonę Michała Hieronima Radziwiłła, właściciela majątku i pałacu w Nieborowie. To kolejne niezwykłe miejsce które odwiedziliśmy podczas jednego z naszych plenerów. W parku stworzonym w stylu angielskim, spotkamy wiele ciekawych, „dotkniętych starożytnością” budynków zachęcających do zadumy i zrobienia zdjęcia. Arkadia była uważana przez poetów za krainę wiecznego szczęścia – ziemski raj, symbol wyidealizowanej krainy spokoju, ładu, sielankowej, wiecznej szczęśliwości i beztroski. My z pewnością to wszystko przeżywaliśmy, chodząc jej ścieżkami i zapisując to co w danej chwili nam ukazywała. Czar prysł z chwilą wyjścia poza bramę Arkadii. Na pocieszenie, pozostały zdjęcia i zaproszenie na kolejny wiosenny plener. My chętnie z niego skorzystamy i Was również do tego zachęcamy. Tymczasem obejrzyjcie nasze zdjęcia, wykonane pod „bacznym okiem Diany, Murgrabiego i Arcykapłana”.
    [tekst: jack]

43. Łowickie Nekropolie
    Łowickie Nekropolie
    24 listopad 2007

Cmentarz to słowo, które zazwyczaj kojarzy nam się z czymś smutnym. Czasem przybiera mroczne zabarwienie i wydaje nam się straszne. My staraliśmy się spojrzeć na Cmentarz jako miejsce w którym możemy „dotknąć” przemijania. Miejsce, w którym wyryta jest przeszłość i przyszłość, a czas zastygł w kamieniu. Gdy przyjrzymy się uważnie nagrobkom zrozumiemy język, którym starają się do nas mówić. Spotkamy się z tymi co odeszli. Posłuchajmy ich świadectwa. Przemijanie ciągle trwa. Niektóre nagrobki urzekają swoim architektonicznym pięknem. Inne oślepiają blaskiem kiczu współczesności. Zapraszamy Was do przejścia razem z nami w tajemniczy wymiar cmentarzy. [tekst: jack]